Домакинското фолио в България е вносно
По вероятна е появата на private собствени марки, произведени за българска търговска верига от външна фирма, отколкото развитието на местно производство.
Антония Пашова, маркетинг мениджър на „Конвой-Уорлд“ АД
Фотограф: Регал
На същото мнение е и Мирослава Иргева, бранд мениджър на "Сарантис България" ООД. Тя дава за пример продажбите на алуминиево фолио, при които компанията е постигнала ръст от 42% в стойност и 35% в обем през 2007 г. спрямо 2006 г. Марката Fino на "Сарантис" присъства на пазара в България от 2003 г. Стратегически за нея са фолиото, пликовете и хартиите за печене, както и торбите за смет.
Друг основен играч на пазара на домакински продукти за печене е "Конвой-Уорлд" АД, един от най-големите производители в България на продукти за почистване (кърпи, гъби, бърсалки и препарати) и официален вносител на марката Paclan. По думите на маркетинг мениджъра Антония Пашова компанията дистрибутира тази марка вече почти три години и за този период е реализирала добри продажби. Според нея предвид факта, че ползването на помощни средства за печене е сравнително нова практика за българските домакинства, ръстът в продажбите на дружеството за 2007 г. (спрямо 2006 г.) е много добър. Със средно 20% нарастване на фолиото показва, че това е прогресивно разрастващ се сегмент с все още не докрай разкрит потенциал.
Според четвъртия по-голям играч на пазара на домакинско фолио "Маран 2000" ООД обаче продажбите през 2007 г. на тази група не са се увеличили. Въпреки това от компанията определят сегмента като перспективен. "Маран 2000" внася марката Alufix от 16 години.
Марките
Марките домакинско фолио, които се предлагат на българския пазар, са изцяло от внос. Обяснението на Антония Пашова е, че един малък производител в България трудно може да оцелее. Главният доставчик на алуминий, който е основна суровина за производството, е Русия. Става дума за сделки с невероятни обеми само за суровина. Отделно са инвестициите за машини, с които се произвежда и пакетира фолиото, както и средствата, които постоянно трябва да се отделят за иновации, за да бъде компанията конкурентна на пазара. Затова според Пашова към момента този тип производство не е развит в България. Тя смята, че по-вероятна е появата на собствени марки, произведени за българска търговска верига от външна фирма, отколкото развитието на местни компании.
Български производител, който частично е ориентиран към този сектор, е "Алкомет" АД. Шуменската компания, която основно е специализирана в производството на алуминиев прокат, не стига до финалния продукт - домакинското фолио. Нели Тончева, директор продажби на дружеството, обяснява, че фирмата произвежда от 300- до 500-килограмови ролки, които са междинен продукт. По-късно ролките се нарязват, но вече от друга компания. Това е "Алкоа пекиджинг България", дъщерната фирма на американския гигант в производството на алуминий и алуминиеви продукти "Алкоа" (Alcoa), който откри завод в Стара Загора през 2005 г. В него се произвежда алуминиево фолио с марката "Бейко" (Baco), което се изнася за Великобритания. Компанията произвежда и фолио под собствени марки на големи британски вериги като Tesco. Засега "Алкоа пекиджинг" не продава на българския пазар, но и това не е изключено, каза изпълнителният директор Златислав Ивков. В България пазарът на алуминиево фолио е твърде малък, няма традиции в използването на този продукт. Във Великобритания конкуренцията е голяма, всички търговски вериги имат свои собствени марки,
като продават и марки на други производители, каквато е "Бейко", обясни Ивков.
Цени
На пазара има два сегмента - висок ценови сегмент, където основни конкуренти са продуктите с марката FINO, Prima Pack, AluFix, Toppits, и по-нисък - с марките Paclan, Magrit, посочва Мирослава Иргева. Средната цена е от 1 до 2 лева за брой продукт. Цената се определя от качеството на продукта и от търговската марка, под която се предлага, коментира Антония Пашова. Друг показател, от който зависи цената, е опаковката - има ли нож за рязане, лесно ли се захваща.
Качество
Показател за качеството на алуминиевото фолио е неговата дебелина и плътност, която се мери в микрони, обяснява Антония Пашова. За добър продукт се смята фолио с дебелина над девет микрона. Според Елеонора Йорданова критериите за определяне качеството на алуминиевото фолио са съвсем прости - дали е здраво (зависи от дебелината), дали се цепи при употреба (зависи от технологията на производство) и дали се къса равномерно и удобно на мястото, където искаме да го прекъснем. Безопасността на алуминиевото фолио се контролира чрез измервания в независими лаборатории, които анализират миграцията на елементи от повърхността на фолиото към обработваната храна, каза Нели Тончева. Тя обясни, че "Алкомет" като производител на междинен продукт спазва два стандарта, които регламентират безопасността - американския FDA и европейския Euronorm. Макар че няма доказателства за вредно въздействие върху човешкия организъм при готвене с алуминиево фолио, на някои марки пише то да не се използва за продукти на киселинна база. Готвенето в плик за печене обаче е не само безопасно, но и полезно. Според Елеонора Йорданова приготвените по този начин храни запазват витамините и минералите си, а количеството на мазнината може да бъде сведено до минимум.
Реализация
Основните канали за реализация на домакинско фолио и хартии за печене са "Метро Cash&Carry" и основните търговски вериги за търговия на дребно, казва Антония Пашова. Сравнително малка част от продажбите се извършват през търговци на едро. Това зависи и от региона, тъй като в провинцията има места, където няма големи търговски вериги. Най-незначителни са количествата, реализирани чрез малки магазинчета. За да работиш с големите търговски вериги, обяснява Пашова, трябва да имаш здрави позиции. Необходими са добри търговски взаимоотношения с компаниите, както и много сериозни инвестиции в популяризирането на търговската марка. Значителни суми се влагат и за входни такси, за листване на продукти и множество промоционални активности, насочени към крайния потребител.